W województwie pomorskim, między Słupskiem a Bożepolem Wielkim trwa budowa czterech odcinków drogi ekspresowej S6. Pierwotnie droga miała być gotowa w tym roku, ale obiektywne okoliczności opóźniły finał prac. Kierowcy wjadą Połączy się ona z już wykonaną ekspresową szóstką od Bożepola do Gdyni a docelowo uzupełni połącznie od Trójmiasta do Szczecina.
Mowa o odcinkach Trasy Kaszubskiej: Słupsk – Bobrowniki, Bobrowniki – Skórowo, Skórowo – Leśnice i Leśnice – Bożepole Wielkie. W sumie to ok. 62 km drogi. Jak idą prace?
Słupsk – Bobrowniki
Na styku z obwodnicą Słupska zaczyna się ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. Prace realizowane są tu na wszystkich frontach. Drogowcy pracują m.in. na obiektach mostowych, w tym na 245-metrowej estakadzie na Łupawie, gdzie montowane są belki ustroju nośnego. Układana jest nawierzchnia betonowa na trasie głównej. Wykonana została przewiązka z nawierzchnią bitumiczną na węźle Redzikowo, gdzie obwodnica Słupska połączy się z nowo budowaną S6. Dodatkowo przy DK6 w Sąborzu powstaje nowe rondo.
W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w Paprzycach (po obu stronach). Przy węźle Budy powstaje też Obwód Utrzymania Drogi z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi.
Zaawansowanie prac na tym odcinku zbliża się do 70 proc. GDDKiA planuje, że oddanie drogi do ruchu nastąpi w III kwartale 2026 r. – Przesunięcie terminu ukończenia prac wynika ze złych warunków pogodowych (w latach 2023-2024) oraz problemów z nielegalnymi wysypiskami śmieci, które nie zostały wcześniej zinwentaryzowane. W związku z tym wykonawca złożył roszczenia dotyczące wydłużenia czasu na ukończenie inwestycji – informuje GDDKiA. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje firma NDI z Sopotu.
Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość 13,1 km. Na tym fragmencie S6 powstają dwa węzły drogowe - Rzechcino i Skórowo. Wykonawca realizuje prace we wszystkich branżach. Trwa budowa obiektów inżynierskich, w tym obciążenia próbne tych już zbudowanych, umacnianie rowów drogowych i prace porządkowe przy drogach dojazdowych. Na trasie głównej układana jest nawierzchnia betonowa. Zaawansowanie prac przekroczyło 70 proc.
Pierwotny termin ukończenia robót na tym odcinku przypadał na IV kw. 2025 r., ale w trakcie realizacji inwestycji wykonawca wystąpił z roszczeniami pogodowymi za lata 2023-2024. Ponadto prowadzone były dłuższe niż zakładano badania archeologiczne, co opóźniło przekazanie placu budowy. – To wszystko spowodowało, że oddanie do ruchu nastąpi w II kw. 2026 r. – tłumaczy inwestor. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje firma Aldesa.
Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości 10,9 km poprowadzona jest w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaje para MOP-ów Darżewo (po obu stronach), a na węźle Leśnice kierowcy mogą już korzystać z wiaduktu nad nowo powstającą S6. Na trasie będzie 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów).
Nawierzchnia trasy głównej została wykonana w 80 proc. Kontynuowane są prace bitumiczne. Wykonawca realizuje prace we wszystkich branżach. Zaawansowanie całej inwestycji przekroczyło 70 proc. Podobnie jak w przypadku odcinka Bobrowniki – Skórowo trasa miała być oddana do ruchu w IV kw. 2025 r. Roszczenia pogodowe za ostatnie dwa lata, badania archeologiczne i późniejsze przekazanie placu budowy przełożyły się na zmiany w harmonogramie. GDDKiA szacuje, że zakończenie prac nastąpi w II kw. 2026 r. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje firma Intercor.
Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy, ponad 22-kilometrowy odcinek ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstają trzy węzły (Lębork Zachód, Lębork Wschód i Łęczyce), a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Dodatkowo na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z nową drogą krajową do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo.
Wykonawca prowadzi intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka. Do końca października br. obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu do czasu ukończenia węzła Lębork Wschód. Na 10-kilometrowym odcinku kierowcy poruszają się po jednej nitce nowo wybudowanej S6, co pozwala ominąć centrum Lęborka.
Kontynuowane jest układanie masy bitumicznej na trasie głównej. Zaawansowanie robót to ok. 90 proc. Pierwotny termin zakończenia tej inwestycji to październik 2025 r. Po roszczeniach pogodowych oraz napotkaniu na fragmencie trasy odmiennych warunków gruntowych, szacowany termin oddania do ruchu to II kw. 2026 r. Kontrakt o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.
Na wschód i na zachód
Budowane odcinki z jednej strony – od wschodu połączą się z wybudowaną i oddaną do ruchu pod koniec 2022 r. drogą od Bożepola wielkiego do Gdyni. To trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości 42 km. Z drugiej strony, od zachodu, będzie kontynuacją obwodnicy Słupska, która w tym roku zyskała drugą jezdnię.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.